kopcovitá krajina zalitá sluncem

Přestavba dodávky 2/16: plánování přestavby a specifikace požadavků

Jako další krok bylo potřeba rozhodnout, co všechno má v dodávce být a v jaké variantě to má být řešeno. Kromě vlastních úvah jsem se inspiroval mnoha Youtube videi a knihami.

Rozložení interiéru

Požadavky, ze kterých jsem vycházel:

  • Pevná neskládací postel o šířce alespoň 140 cm
  • Možnost naložit dovnitř dvě kola
  • Sprcha s teplou vodou a záchod uvnitř dodávky
  • Pohodlný pracovní stůl s monitorem
  • Průchod do kabiny
  • Kuchyňská linka, vařič a lednice
náčrtek rozložení interiéru vestavby
Rozložení vestavby

Výbava

Požadavky, ze kterých jsem vycházel:

  • Možnost fungovat v létě i v zimě
  • Samostatnost na 14 člověkodní (voda, jídlo, topení apod.)

Výsledné řešení je rozepsáno v dalších sekcích.

Okna a stealth camping

Velké téma při přestavbě dodávek je Stealth Camping (tj. kempování „v utajení“). Hlavní myšlenka je, že přestavba je vyvedená takovým stylem, aby nebylo na první pohled zřejmé, že je dodávka obytná. Relativní nenápadnost je jednou z hlavních výhod přestaveb oproti hotovým obytňákům. Výhodou je, že si pak můžu dovolit zaparkovat i na místech, kde si to obytňák dovolit nemůže, protože spousta lidí nepozná, že je auto obytné a že v něm někdo přebývá. Ačkoliv tohle neplatí v oblíbených karavanových destinacích, kde to mají všichni nakoukané, tak si myslím, že na většině míst hraje rozdíl roli.

Nechtěl jsem v tomhle ohledu zacházet do nějakých extrémů (jako jsou například falešné bočnice střech, které při pohledu z boku skryjí solární panely a okna) a na střechu jsem se rozhodl osadit dvě střešní okna, která jsou při pohledu z povzdálí jasně viditelná. Boční okno jsem ale osazovat nechtěl. Přišlo mi totiž, že budí zbytečně moc pozornosti a situací, kdy není zakryté termoizolační fólií, by stejně bylo dost málo. Jediná situace, kdy by se mi okno hodilo, je při najíždění do křižovatky - ne vždy do ní totiž lze najet kolmo tak, abych viděl na obě strany.

Ve výsledku k přestavbě přistupuju tak, že kdo bude mít důvod se nad tím zamýšlet, nebo se s přestavbami dodávek setkává, hned pozná, že je dodávka obytná. Náhodný kolemjdoucí mimo turistickou oblast ale uvidí vyčuhovat střešní okno, o kterém si bez hlubšího promýšlění klidně může myslet, že je to klimatizace chlaďáku.

Zdroje k tématu

  1. Nomadem: český eshop, blog a YouTube kanál. Asi nejcennější zdroj informací o tom, jak přestavbu provést s materiály dostupnými v Česku.
  2. Vanmazing life: velkou část přestavby jsem odkopíroval z tohoto českého YouTube kanálu.
  3. FarOutRide: internetová stránka (anglicky), která mi na začátku posloužila jako dobrý přehled toho, co všechno bude potřeba při přestavbě řešit. Obsahuje i podrobný rozpis nákladů při životě v dodávce. Stránka je psaná v kontextu USA a Kanady (jak v kontextu nákladů, tak i použitých materiálů).
  4. The Van Conversion Bible: The Ultimate Guide to Converting a Campervan: skvělá přehledová knížka (anglicky v americkém kontextu) o tom kolik co stojí, kolik času zabere to do auta instalovat a jak to funguje.
  5. Život v dodávce: česká kniha nejen o cestování dodávkou po Evropě a Maroku, ale i o její přestavbě.
  6. Facebookové skupiny: Nomádem.cz - výměna zkušeností s přestavbami dodávek a bydlením na cestách a Vestavby do dodávkových automobilů-Vestavby Vaněk Poděbrady
  7. Fórum Caravan24: internetové diskuzní fórum o karavanistice s letitou historií příspěvků.
  8. Trent The Taveler: rozložení interiéru s velkým počítačovým stolem a židlí – YouTube video.
Publikováno:
arrow left
Předchozí Přestavba dodávky 1/16: výběr a nákup auta
arrow right
Následující Přestavba dodávky 3/16: úpravy na autě