Transsibiřská magistrála: Moskva
Na moskevské letiště Vnukovo dosedáme po klidném, dvouapůlhodinovém letu po jedenácté v noci. Po vyzvednutí odbavených zavazadel je vybalujeme ze strečové folie a jdeme shánět datovou SIM kartu. Za neomezený internet na 30 dní po celém území Ruska, tedy ploše asi čtyřikrát větší, než Evropská Unie, platíme v přepočtu 210 Kč. Kolem půlnoci opouštíme letiště a vyrážíme hledat naše ubytování, které se nachází v jednom z nedalekých paneláků moskevského městského obvodu Vnukovo. Ačkoli to do centra máme bezmála 30 km, jsme už dávno v Moskvě. Hotel se nám nedaří najít ani po telefonické konzultaci s recepcí my pomalu ztrácíme naději. Nakonec ale nacházíme ty správné dveře opatřené nenápadnou minicedulkou Mini-hotel Transit Vnukovo a v hotelu, který se v jednom z paneláků rozprostírá na ploše asi dvou bytů, se ubytováváme. Před spaním si ještě uvaříme čas a plánujeme, jak se zítra dostaneme do 90 minut vzdáleného centra Moskvy.
Vstáváme v 8 ráno, rychle si sbalíme těch pár věci, které jsme večer vybalili, a odcházíme. Přesun do centra nám nakonec zabere čtyři hodiny a my se znovu utvrzujeme ve zjištění, které jsme v Moskvě učinili už při minulé návštěvě: čas tu plyne jinak, velmi rychle. Vlivem ohromných vzdáleností je tu každé přejetí někam záležitost mnoha hodin. Zatímco v Praze jede metro mezi dvěma stanicemi déle než minutu spíše výjimečně, v Moskvě jsou to dvě, tři, pět a občas i sedm minut. A moskevské linky nemají stanic o nic méně než ty Pražské, spíše naopak. Když si tohle znovu uvědomíme, škrtáme velkou část našeho moskevského programu. Po krátké procházce centrem se metrem přesouváme na stanici Komsomolskaja. Přesun o pět stanic bez přestupu nám trvá 45 min. V bezprostřední blízkosti metra se tam nachází hned tři významná nádraží: Leningradské nádraží, ze kterého vyjíždějí vlaky do Leningradské oblasti a dále na sever do Karélie a Murmanské oblasti na poloostrově Kola, Jaroslavské nádraží, ze kterého vyjíždí vlaky na dálný východ a kde se také nachází nultý kilometrovník Transsibiřské magistrály, a Kazaňské nádraží, ze kterého vyjíždějí vlaky do Kazaně, k Černému moři a do střední Asie.
Čeká nás tu poměrně náročný úkol: nákup jízdenek. Za 12 dní totiž plánujeme cestovat po Krugobajkalské železnici - historické železniční trati, dříve součásti Transsibiřské magistrály, vedoucí skrze mnoho tunelů po pobřeží Bajkalu. Zatímco na dálkové vlaky lze lístky koupit online, na lokální a příměstské vlaky je nutné jízdenky koupit na přepážce. Za dálkové vlaky jsou v Rusku většinou považovány spoje s trasou od 300 km. Přestože projetí Krugobajkalky trvá skoro 5 hodin, při své 90km délce toto nesplňuje a jízdenky tak musíme koupit osobně. Přes kontrolní stanoviště a bezpečností rámy vcházíme do nádraží. Ohromnými prostory procházíme do haly, kde se nachází prodej dálkových jízdenek. Jelikož se nejedná o místní příměstský vlak, musíme lístky koupit tam. Proces nákupu začíná odebráním čísla, jako u nás na úřadě, s tím rozdílem, že tady stojí člověk, který knoflíky namačká za vás a papírek s číslem vám předá. Zaměstnanců je tu všude velká spousta, u každých dveří, schodů, všude. Když se dostáváme na řadu, přistupujeme k jednomu z asi 40 okýnek, nad kterým svítí naše číslo, a prostřednictvím předem připravených kartiček s instrukcemi v ruštině nakupujeme jízdenky.
Poté se vydáváme obhlédnout nultý kilometrovník a v nádražním bufetu si sedáme ke stejnému stolečku, jako když jsme tu před dvěma lety v noci fotili vlaky. Zatímco tehdy jsme mohli na nástupiště jít jenom tak, dnes je potřeba projít přes několik kontrol a rámů podobně jako na letišti. V některých případech dokonce není možné na nástupiště vstoupit bez lístku na vlak, který z něj odjíždí. Protože se pomalu blíží odjezd našeho vlaku, opouštíme Jaroslavské nádraží, oficiální začátek Transsibiřské magistrály, a přesouváme se naproti přes ulici do nádraží Kazaňského. Při čekání na vlak pozorujeme nádražní ruch od našeho stolu v KFC, které se tyčí nad nástupišti.
Po šesté hodině se odebíráme na nástupiště, při nástupu do vagonu předkládáme ke kontrole pasy (všechny jízdenky jsou na jméno) a já vůbec poprvé vstupují do plackarty - otevřeného spacího vagonu třetí třídy. Na internetu jsme toho o cestování ruskými vlaky hodně načetli a jednou z našich největších obav je často popisované úmorné vedro ve vagonech, kde v otevřeném prostoru spí přes 50 lidí a otevřít jde v celém vagonu jen pár oken. Toto se bohužel záhy potvrzuje, ve vagonu je nesnesitelné vedro a vydýchaný vzduch. Po asi půlhodině zděšeného uvažování o nadcházející noci v takovém prostředí se naštěstí zapíná netušená klimatizace a vzduch i jeho teplota se zlepšují. Můžeme jen doufat, že klimatizované vagony budou i ve všech dalších spojích. Z obávané plackarty jsme velmi příjemně překvapeni, je velmi pohodlná a je v ní spoustu místa. Část zavazadlových prostor je chytře umístěna pod spodní palandou, která se pro přístup k nim musí vyklopit. Nehrozí tedy, že by nám ve spánku někdo něco odcizil. Teda ne, že bychom se v otevřeném vagonu plném lidí, kteří se při vstupu legitimovali a o kterých má dobrý přehled Děžurnaja, něčeho takového obávali.
Drobnou nepříjemností narušující idylickou atmosféru v naší části vagonu je malé dítě cestující s rodiči na palandě hned přes uličku. Teplý vzduch a nepřítomnost kyslíku se mu moc nelíbila a také to dávalo hlasitě najevo. Po sepnutí klimatizace se sice situace uklidnila, večer ale trávíme v neblahé předtuše, že to nemusí vydržet celou noc. Další věc, která nás značně překvapila je, že ve vlaku panuje nulová tolerance k alkoholu. Překvapení přišlo v okamžiku, kdy jsme si, tehdy ještě za nesnesitelného horka, užívali první loky vychlazeného piva nevalné chuti, které jsme si před nástupem chytře zakoupili. Přišla totiž Děžurnaja, nabízela nám prodej čehosi a přitom nám, za značného úsilí na její i naší straně, vysvětlila, že tady pít nemůžeme, jinak přijde milice a vysadí nás z vlaku i s pivem. A tak jsme po posledním rychlém hltu nuceni odnést plechovky na záchod k likvidaci.
Vlak se rozjíždí přesně v 18:50 a za západu slunce opouští Moskvu. Většina cestujících si krátce po výjezdu rozestýlá poskytnuté lůžkoviny a polehává – vypadá to na brzkou večerku. My před spaním za tlumeného světla ještě dopisujeme naše dojmy z dnešního dne. Do Kazaně bychom měli dorazit v 6:38 ráno moskevské času, cestou ale přejíždíme do časového pásma Moskva+1, takže na místě bude o hodinu více.