Přestavba dodávky 1/16: výběr a nákup auta
Na základě níže uvedených bodů jsem nakonec dospěl k tomu, že chci Fiat Ducato Maxi ve variantě L3H2 nebo L4H2 s Iveco MultiJet motorem o objemu 2,3 nebo 3,0 litry.
Rozměr a doložnost
Spolu s Peugeotem Boxer, Citroenem Jumper a Oplem Movano se jedná o v podstatě totožné dodávky vyráběné koncernem Stellantis. Jsou to nejširší běžně dostupné dodávky na trhu s udávanou šířkou nákladového prostoru 1,83 metru. V úrovni středních nosníků, na kterých bude ležet rošt postele, je šířka od stěny ke stěně bezmála dva metry, což umožňuje instalaci postele na šířku a ušetření spousty místa.
Varianty L3 a L4 poskytují s délkou nákladové plochy 3,7 resp. 4,07 metru dostatečný prostor. Jiní výrobci sice dělají i větší dodávky (např. Iveco Daily nebo Mercedes Sprinter mají i o metr delší varianty), ty už ale podle mě není reálné přestavět tak, aby provozní hmotnost výrazně nepřesahovala 3,5 tuny. Doložnost Fiatu Ducato L3H2 resp. L4H2 je zhruba 1350-1500 resp. 1100-1250 kg (v závislosti na instalované výbavě).
Co znamená L3H2 a L4H2
Ducato a výše zmíněné alternativy se prodávají ve třech výškových variantách označených H1 až H3 (od height; anglicky výška) a čtyřech délkových variantách L1 až L4 (od length; anglicky délka). Jejich kombinace pak tvoří konkrétní variantu.
Označení výšky | Výška (exteriér) | Výška (interiér nákladového prostoru) |
---|---|---|
H1 | 2,26 m | 1,66 m |
H2 | 2,52 m | 1,93 m |
H3 | 2,76 m | 2,17 m |
Označení délky | Délka (exteriér) | Délka nákladového prostoru |
---|---|---|
L1 | 4,97 m | 2,67 m |
L2 | 5,42 m | 3,12 m |
L3 | 6,00 m | 3,70 m |
L4 | 6,37 m | 4,07 m |
Co znamená označení MAXI [2]
Kromě různých délek a výšek se Ducato prodává ve variantách LIGHT a MAXI (u některých z alternativ se místo MAXI používá HEAVY). Protože u obytných přestaveb nelze vyloučit, že auto bude v některých situacích jezdit přeložené nad 3,5 tuny, hledal jsem variantu MAXI, která je konstruována na zatížení do 4,5 tuny.
Motorizace a rozšíření
Na rozdíl od ekvivalentů od Peugetu, Citroenu a Oplu byl (dnes už není) do Fiatů Ducato osazován mnohem spolehlivější motor o objemu 2,3 litru od Iveca. Ostatní zmíněné dodávky měly Iveco motor až ve třílitrové variantě, která byla na trhu špatně k sehnání.
Další výhodou je, že Ducato nemělo AdBlue ani u aut, které plní normu EURO 6*. To mi umožnilo rozšířit hledání i na o něco novější ročníky. AdBlue jsem se chtěl pokud možno vyhnout zejména proto, že je (nebo minimálně koncem roku 2022 bylo) v mnoha oblastech mimo Evropu v podstatě nesehnatelné. Nová Ducata mají na AdBlue 19l nádrž, na kterou jsou schopná najet 3000–4000 km. To by v mnoha oblastech znamenalo vozit s sebou dva kanystry této močoviny, což by kromě váhy navíc dost možná způsobilo i zbytečné komplikace na některých hraničních přechodech, přes které je kvůli rozdílným cenám pohonných hmot nutné převážet veškeré kanystry prázdné.
Kromě dobré motorizace a absence AdBlue, jsem ocenil i to, že je Ducato (podobně jako např. MB Sprinter) široce používáno i mimo Evropu. Vzhledem k tomu, že lze v bazarech běžně vidět i kusy s nájezdem vysoko přes milión kilometrů, doufám, že se budou do chudších zemí ojetá Ducata dovážet i nadále a nebude problém je tam vyservisovat teď ani v budoucnu.
* Později jsem se dozvěděl, že konstrukce plnící EURO 6 bez AdBlue s sebou nese jiné problémy (viz [3], [4]).Zakoupené auto
Nakonec se mi po měsících hledání v značně přebraném kovidovém trhu, kde byla po dodávkách velká sháňka, podařilo koupit Fiat Ducato 2017 L4H2 MAXI s motorem 96kW 2.3L Multijet a manuální převodovkou. Auto v bílé barvě mělo kosmetické oděrky a nájezd bezmála 200 000 kilometrů. Zaplatil jsem za něj 500 000 Kč. Nové dodávky s obrovskými čekacími lhůtami se v té době prodávaly přibližně za 1 300 000 Kč.