Přestavba dodávky 4/16: Zateplení, parozábrana, antikorozní nátěry a odhlučnění
Antikorozní nátěr
Po demontáží původní podlahy z OBS desky jsem zjistil, že na rozdíl od stěn, které byly pod nanýtovanou překližkou hezky zachovalé, je podlaha místy narezlá. Bylo to zejména pod spoji OBS desky, kterými dolů nejspíše protékala voda. Rez jsem vybrousil, aplikoval odrezovač a celou podlahu natřel bílou antikorozní barvou ve více vrstvách.
Ošetření dutin a podvozku
Podvozek jsem si nechal nastříkat bitumenem a dutiny vystříkat voskem.
Odhlučnění
Velké plechové plochy na dodávce za jízdy hodně vibrují, takže jsem se rozhodl – jak je ostatně minimálně v Česku zvykem – dodávku polepit antivibračním materiálem StP Black Silver. Při váze zhruba 3 kg na čtverečný metr se jedná o obrovskou hmotnost navíc. Pro dosažení kýženého efektu naštěstí stačí polepit jen velké plochy a to na zhruba čtvrtině jejich povrchu. Tento vysoce viskoelastický materiál pak vibrace těchto velkých ploch pohlcuje a tlumí.
Tento samolepící materiál, který se dá v česku koupit zejména v audio obchodech, je prodáván po deskách o rozměrech 0,5 x 0,75 metru a je přitláčen přímo na plech (např. pomocí speciálního, k tomu určeného, přítlačného válečku).
Dalším problémem bylo, že na mnoha místech se plechové pláty odtrhly od nenosných sloupků, které ztužují konstrukci vozidla. Tyto místa jsem dotmelil.
Izolace [2]
Při izolaci dodávky je potřeba vybírat materiály, které neabsorbují vodu. Je totiž potřeba počítat s tím, že na vnitřní straně plechu bude za chladného počasí vlivem rozdílu teplot kondenzovat voda. Pokud by izolace vodu nasákla, zbytečně by plech vystavovala korozivním účinkům. Na boj s kondenzací v přestavbě jsou různé názory (viz sekce parozábrana a boj s vlhkostí níže), ale na nenasákavé izolaci se shodnou téměř všichni. Dále je důležité, aby byl materiál tvárný a nevytvářel tak mezi izolací a plechem uzavřené vzduchové kapsy, ve kterých by kondenzovala voda, kterou by nebylo možné odvětrat.
Kromě toho by měl ideální izolační materiál být také lehký, tenký, nehořlavý, zdravotně a ekologicky nezávadný a samozřejmě levný a dostupný.
Výběr izolace bylo – zřejmě proto, že neexistuje ideální řešení - jedno z nejtěžších rozhodnutí celé přestavby. Když jsem se rozhodl inspirovat FarOutRide a použít Thinsulate, který jim v dodávce dobře funguje už mnoho let, zjistil jsem, že není v Evropě k sehnání. Převzal jsem tak alespoň jejich základní přístup k izolaci a vyhotovil ji z, v Česku velmi populárního ,K-Flexu.
Kromě K-Flexu (Armaflexu a další podobných alternativ) je u nás populární i izolace stříkanou pěnou. Ve výsledku je i o něco levnější než K-Flex a navíc ušetří spoustu času, protože je, na rozdíl od K-Flexu, který si vestavbáří instalují sami, zpravidla prováděna na zakázku. Díky tomu, že je důkladně vystříkán a izolován celý interiér, je navíc izolační účinek bezesporu větší než u většiny K-Flexových izolací. Nevýhodou ale je, že při vystříkání, které je potřeba provést hned ze začátku vestavby, už je nutné mít v nosnících nataženy rozvody vody a elektřiny a tím pádem mít kompletně a neměnně rozmyslenou celou dispozici vestavby. Další nevýhodou pak je, že v případě nutnosti zásahu do karoserie, je to ještě problematičtější než v případě už tak problémové izolace K-Flexem.
Izolace podlahy
Prohlubně mezi žebry podlahy jsem vylepil K-Flexem a následně mezi dřevěný rošt (viz část 4: Obložení a podlaha) vložil 2cm extrudovaný polystyren (XPS). XPS je, na rozdíl od K-Flexu, do určité míry pochozí, takže případné mírné prohýbání desky podlahy mezi latěmi podlahového roštu vadit nebude.
Izolace stěn a stropu
Kvůli špatné tvárnosti extrudovaného polystyrénu (a také jeho hořlavosti) jsem se nakonec rozhodl stěny a strop izolovat 25mm K-Flexem. Na strop, kterým v zimě z interiéru nejvíce tepla uniká a v létě do něj naopak vniká, jsem dal dva pásy K-Flexu na sebe, čímž jsem vytvořil 50mm izolaci. Na strop a většinu stěn jsem K-Flex lepil k tomu určeným lepidlem K-414.
Parozábrana a boj s vlhkostí [1]
Často probíraným a kontroverzním tématem je parozábrana a boj s vlhkostí. Hlavní myšlenka parozábrany je zamezit průniku vzdušné vlhkosti, která v dodávce vzniká například dýcháním, vařením, sprchováním nebo sušením, k studenému plechu karoserie. Negativem je naopak uzavření a obtížné odvětrávání vlhkosti, která za parozábranu pronikne. Protože podle mého názoru není možné parozábranu v podmínkách dodávky udělat natolik těsnou, aby se ke karoserii nedostávalo značné množství vlhkosti, považuji její instalaci spíše za kontraproduktivní a do dodávky jsem jí neinstaloval. Na velkých rovných plochách plní její účel nalepený K-Flex s hliníkovou fólií, který v těchto místech zamezuje kondenzaci vody přímo na plechu.
Nákup
Položka | Cena | Odkaz / poznámka |
---|---|---|
Brusný papír na kov | 91,- Kč | |
Odrezovač | 99,- Kč | 1 l |
Antikorozní barva pro nátěr podlahy | 648,- Kč | Dufa CORREX bílá 3v1 0,75 l (3 ks) |
Odmašťovač | 179,- Kč | Isopropanol 1 l |
Vystříkání dutin a nástřik podvozku | 10 000,- Kč | Nechal jsem si udělat |
Antivibrační materiál | 2 685,- Kč | StP Black Silver |
Přítlakový váleček na antivibrační materiál | 349,- Kč | StP přítlačný kovový váleček |
K-flex na podlahu mezi žebra | 1 050,- Kč | 6 mm (6 m2) |
Latě na podlahový rošt | 1 450,- Kč | 20 x 30 x 2000 mm |
Lepidlo na podlahový rošt | 450,- Kč | Mamut Glue (3 kartuše) |
Extrudovaný polystyrén na podlahu | 2 cm vysoký | |
K-Flex na strop a stěny | 19 990,- Kč | 25 mm (28 m2), 6 mm (8 m2) |
K-Flex lepidlo | 2 180,- Kč | K-414 (4,2 l - šetřil jsem a spotřeboval všechno) |
39 171,- Kč * |