kopcovitá krajina zalitá sluncem

Pamir Highway: plánování

Pamírská dálnice (Pamir Higway; M41 Pamirskij Trakt) je druhou nejvýše položenou mezinárodní silnicí na světě. Cesta byla v první polovině 19. století vybudována Sověty z převážně vojenských důvodů. Tato trasa překonávající pohoří Pamír ale sloužila jako součást Hedvábné stezky už dávno předtím.

Projetí Pamírské dálnice jsme začali plánovat v roce 2019 s tím, že vyrazíme v létě 2020. Z důvodu koronavirových restrikcí jsme odjezd museli dvakrát odložit a na místo jsme se nakonec vydali až v srpnu 2022.

Plánování

Náš plán byl projet zejména úsek Dušanbe-Karokul, který je z našeho středoevropského pohledu krajinně asi nejzajímavější a nachází se na něm i sedlo Akbajtal (4 655 m) – nejvýše položené sedlo celé silnice, do kterého se nám bohužel nakonec dojet nepodařilo.

Očkování [1] a covid

Ve všech navštívených zemích (Kyrgyzstán, Uzbekistán a Tádžikistán) je kromě očkování proti žloutence (typu A a B) doporučeno i očkování proti břišnímu tyfu, které jsme absolvovali. V očkovacím centru jsme si také zakoupili probiotika, která jsme několik týdnů před cestou užívali.

V letech 2020 a 2021 nebylo s ohledem na COVID (zejména kvůli uzavření pozemních hraničních přechodů) možné uskutečnit cestu vůbec. V roce 2022 jsme potřebovali jen potvrzení o očkování a negativní PCR test při odletu. Očkování i test byly potřeba pouze při přeletu; na místě to kontrolováno nebylo. V Tádžikistánu evropské certifikáty neuznávají vůbec.

Plánování trasy [3], [4], [5], [6]

Protože jsme si chtěli půjčit auto, ve kterém bychom mohli cestovat sami bez řidiče, byly naše možnosti značně omezeny. V letech 2019/2020, kdy jsme trasu plánovali, bylo půjčování aut v Tádžikistánu – naší hlavní cílové destinaci – zakázáno. Nakonec jsme se rozhodli zapůjčit si auto v Kyrgyzském městě Oš. Vzhledem k tomu, že se jednalo o jedinou půjčovnu s anglickými webovými stránkami v okruhu mnoha set kilometrů, což v tamních podmínkách znamená i dny jízdy, to byla volba vcelku jednoduchá. Oš se nám navíc hodil i proto, že má letiště s relativně dobrými spoji do Evropy a nachází se na samém konci Pamírské dálnice.

Postupně se tak zformoval plán na tento (bez zajížděk) 2000 km dlouhý okruh.

V letech 2021 a 2022 se bohužel vztahy mezi Kyrgyzstánem a Tádžikistánem značně zhoršily a v pohraničních oblastech se odehrálo mnoho ozbrojených střetů, při kterých přišli o život desítky vojáků i civilistů na obou stranách. Veškeré pozemní hranice byly uzavřeny a vzhledem k obrázkům odpálených mostů, které jsme dohledali na internetu, to nevypadlo, že by se měly do doby naší návštěvy otevřít. V době tohoto článku by měly být hranice průjezdné [2].

Díky těmto změnám jsme museli trasu modifikovat a z 2000km okruhu se stala 4000km trasa s návratem opět přes Uzbekistán.

Půjčení auta [7]

Zálohu na auto jsme měli zaplacenou už z listopadu 2019, takže půjčení u Oibeka[7] v kyrgyzském Oši bylo domluveno dlouho dopředu. S eskalací napětí mezi Kyrgyzstánem a Tádžikistánem ale vyvstal s naším zarezervovaným autem problém. Vstup do Tádžikistánu byl v té době pro občany Kyrgyzstánu v podstatě nemožný a my jsme se obávali toho, jak budou místní na kyrgyzské auto reagovat. Dokonce jsme se dočetli i informace o tom, že auta s kyrgyzskou poznávací značkou nejsou do Tádžikistánu vpouštěna vůbec.

Nakonec se nám s Oibekem podařilo domluvit záměnu námi zarezervované Toyoty Land Cruiser Prado 90 series za Jeep Grand Cheeroke, který provozuje na norských poznávacích značkách.

Komunikaci s Oibekem (majitelem auto půjčovny) nelze nic vytknout. Na naše dotazy vždy odpověděl a mluvil dobře anglicky. Horší byla situace ohledně technického stavu nabízených aut, který neodpovídal náročnosti podmínek, do kterých jsou auta zapůjčována. Dnes bychom si asi půjčili nějaký Land Cruiser přímo v Dušanbe. Tehdy to ovšem možné nebylo.

Kvůli řízení auta jsme si vyřídili mezinárodní řidičský průkaz vzor Vídeň 1968. Na místě ho nikdo vidět nechtěl.

Hraniční přechody, víza a povolení [2], [8]

Aktuální informace o průjezdnosti pozemních hraničních přechodů jsme čerpali především z Caravanistan Fóra.

V době naší návštěvy nebyla víza potřeba do ani jedné ze tří zemí. Jako poslední zrušil pro občany ČR v lednu 2022 vízovou povinnost Tádžikistán.

V Uzbekistánu platí - na rozdíl od Kyrgyzstánu a Tádžikistánu - povinnost registrace cizinců na příslušném oddělení policie. Tuto registraci za turistu stejně jako v mnoha jiných zemích vyřídí akreditované ubytovací zařízení. Alespoň jednou za čas je tak vhodné se ubytovat v hotelu.

Velká část trasy Pamírské dálnice prochází tádžickou autonomní oblastí Horský Badachšán (GBAO: Gorno-Badachšanskaja avtonomnaja oblasť). Pro vstup do této oblasti je potřeba speciální povolení, o které se dříve žádalo spolu s vízem na konzulátu ve Vídni. V žádosti o povolení musí být přesně vytyčena trasa, po které se bude turista pohybovat. Protože jsme vízum nepotřebovali, vybavení samotného povolení nebylo v té době na konzulátech možné a věděli jsme, že ho lze získat i přímo v Dušanbe, rozhodli jsme se to řešit až na místě.

Peníze

S sebou jsme měli několik málo eur (zejména na cestu), kartu Revolut a hlavně americké dolary ve stovkových bankovkách, které jsme pak na místě směňovali na tamní měny.

bankovky
Tádžické Somoni

Doprava na místo, letenky

Původně jsme do Oše plánovali letět s ruským Aeroflotem s přestupem v Moskvě. Tato možnost ale po začátku války na Ukrajině padla a my jsme museli zvolit o něco dražší náhradní řešení přes Istanbul, ze kterého do Oše a Vídně létá turecká nízkonákladová společnost Pegasus Airlines.

Léky

Do zemí není možné dovést léky na spaní. Jsou považována za narkotika a jejich dovoz je zakázán.

Název Množství Účinek
živočišné uhlí asi 4 krabičky lehký průjem
endiaron 1 balení průjem
loperon 2 balení těžší průjem
ercefuryl * 2 balení těžký průjem
ibalgin 1 balení bolest
anopyrin 1 balení bolest, chřipka
paralen 500 1 balení teplota
širokospektrální antibiotika * 1 balení
fenistyl 1 tuba štípance
tantum verde 1 sprej bolest v krku
iontové nápoje 30 sáčků
repelent 1 kus proti hmyzu
náplasti asi 10 kusů
desinfekce malá ampulka
obinadlo 1 kus
* na předpis

Kolik to stálo

Za 23 dní jsme ve třech lidech zaplatili celkem 44 486 Kč na osobu.

Náklady na osobu

Dolary s sebou * 22 600 Kč
Letenky 15 808 Kč
Cestovní pojištění 1 518 Kč
Doprava na letiště Vídeň 488 Kč
Ostatní** 4 072 Kč
44 486 Kč
* Veškerá útrata na místě včetně platby za auto (2 080 USD). ** Zejména drobné dárky a útraty kartou na letištích.

V ceně nejsou započítány léky, kterých nám spoustu zbylo, ale s sebou jsme je mít museli, a očkování, která jsou účinná několik let.

Zdroje

  1. www.ockovacicentrum.cz
  2. www.caravanistan.com - vlákno o hraničním přechodu Kyzyl Art (anglicky)
  3. www.caravanistan.com (anglicky): skvělá stránka a přidružené fórum o cestování po střední Asii
  4. Tajikistan and the High Pamirs (anglicky): skvělá kniha dopodrobna rozepisující historii, zvyklosti ale hlavně turistické cíle a užitečné informace o regionu, ke kterému je jinak informací poskrovnu.
  5. Trekking in Tajikistan by Cicerone (anglicky): průvodce s mapkami a podrobnými popisy tras mnoha treků napříč Tádžikistánem. Délka a obtížnost treků se různí od půldenních procházkových až po mnohadenní s cepínem a lany.
  6. www.roadstravel.ru (rusky): (video)blog o cestě po Uzbekistánu a Pamir Highway 1/3, 2/3, 3/3.
  7. www.centralasiacarrental.com: půjčovna aut.
  8. Informace o podmínkách pro vstup do země a aktuální situaci na stránkách MZV pro Kyrgyzstán, Uzbekistán a Tádžikistán.
Publikováno:
arrow right
Následující Pamir Highway: Oš