Pamir Highway: Plánování
Pamírská dálnice (Pamir Higway; M41 Pamirskij Trakt) je druhou nejvýše položenou mezinárodní silnicí na světě. Cesta byla v první polovině 19. století vybudována Sověty z převážně vojenských důvodů. Tato trasa překonávající pohoří Pamír ale sloužila jako součást Hedvábné stezky už dávno předtím.
Projetí Pamírské dálnice jsme začali plánovat v roce 2019 s tím, že vyrazíme v létě 2020. Z důvodu koronavirových restrikcí jsme odjezd museli dvakrát odložit a na místo jsme se nakonec vydali až v srpnu 2022.
Plánování
Náš plán byl projet zejména úsek Dušanbe-Karokul, který je z našeho středoevropského pohledu krajinně asi nejzajímavější a nachází se na něm i sedlo Akbajtal (4 655 m) – nejvýše položené sedlo celé silnice, do kterého se nám bohužel nakonec dojet nepodařilo.
Očkování [1] a covid
Ve všech navštívených zemích (Kyrgyzstán, Uzbekistán a Tádžikistán) je kromě očkování proti žloutence (typu A a B) doporučeno i očkování proti břišnímu tyfu, které jsme absolvovali. V očkovacím centru jsme si také zakoupili probiotika, která jsme několik týdnů před cestou užívali.
V letech 2020 a 2021 nebylo s ohledem na COVID (zejména kvůli uzavření pozemních hraničních přechodů) možné uskutečnit cestu vůbec. V roce 2022 jsme potřebovali jen potvrzení o očkování a negativní PCR test při odletu. Očkování i test byly potřeba pouze při přeletu; na místě to kontrolováno nebylo. V Tádžikistánu evropské certifikáty neuznávají vůbec.
Plánování trasy [3], [4], [5], [6]
Protože jsme si chtěli půjčit auto, ve kterém bychom mohli cestovat sami bez řidiče, byly naše možnosti značně omezeny. V letech 2019/2020, kdy jsme trasu plánovali, bylo půjčování aut v Tádžikistánu – naší hlavní cílové destinaci – zakázáno. Nakonec jsme se rozhodli zapůjčit si auto v Kyrgyzském městě Oš. Vzhledem k tomu, že se jednalo o jedinou půjčovnu s anglickými webovými stránkami v okruhu mnoha set kilometrů, což v tamních podmínkách znamená i dny jízdy, to byla volba vcelku jednoduchá. Oš se nám navíc hodil i proto, že má letiště s relativně dobrými spoji do Evropy a nachází se na samém konci Pamírské dálnice.
Postupně se tak zformoval plán na tento (bez zajížděk) 2000 km dlouhý okruh.
V letech 2021 a 2022 se bohužel vztahy mezi Kyrgyzstánem a Tádžikistánem značně zhoršily a v pohraničních oblastech se odehrálo mnoho ozbrojených střetů, při kterých přišli o život desítky vojáků i civilistů na obou stranách. Veškeré pozemní hranice byly uzavřeny a vzhledem k obrázkům odpálených mostů, které jsme dohledali na internetu, to nevypadlo, že by se měly do doby naší návštěvy otevřít. V době tohoto článku by měly být hranice průjezdné [2].
Díky těmto změnám jsme museli trasu modifikovat a z 2000km okruhu se stala 4000km trasa s návratem opět přes Uzbekistán.
Půjčení auta [7]
Zálohu na auto jsme měli zaplacenou už z listopadu 2019, takže půjčení u Oibeka[7] v kyrgyzském Oši bylo domluveno dlouho dopředu. S eskalací napětí mezi Kyrgyzstánem a Tádžikistánem ale vyvstal s naším zarezervovaným autem problém. Vstup do Tádžikistánu byl v té době pro občany Kyrgyzstánu v podstatě nemožný a my jsme se obávali toho, jak budou místní na kyrgyzské auto reagovat. Dokonce jsme se dočetli i informace o tom, že auta s kyrgyzskou poznávací značkou nejsou do Tádžikistánu vpouštěna vůbec.
Nakonec se nám s Oibekem podařilo domluvit záměnu námi zarezervované Toyoty Land Cruiser Prado 90 series za Jeep Grand Cheeroke, který provozuje na norských poznávacích značkách.
Komunikaci s Oibekem (majitelem auto půjčovny) nelze nic vytknout. Na naše dotazy vždy odpověděl a mluvil dobře anglicky. Horší byla situace ohledně technického stavu nabízených aut, který neodpovídal náročnosti podmínek, do kterých jsou auta zapůjčována. Dnes bychom si asi půjčili nějaký Land Cruiser přímo v Dušanbe. Tehdy to ovšem možné nebylo.
Kvůli řízení auta jsme si vyřídili mezinárodní řidičský průkaz vzor Vídeň 1968. Na místě ho nikdo vidět nechtěl.
Hraniční přechody, víza a povolení [2], [8]
Aktuální informace o průjezdnosti pozemních hraničních přechodů jsme čerpali především z Caravanistan Fóra.
V době naší návštěvy nebyla víza potřeba do ani jedné ze tří zemí. Jako poslední zrušil pro občany ČR v lednu 2022 vízovou povinnost Tádžikistán.
V Uzbekistánu platí - na rozdíl od Kyrgyzstánu a Tádžikistánu - povinnost registrace cizinců na příslušném oddělení policie. Tuto registraci za turistu stejně jako v mnoha jiných zemích vyřídí akreditované ubytovací zařízení. Alespoň jednou za čas je tak vhodné se ubytovat v hotelu.
Velká část trasy Pamírské dálnice prochází tádžickou autonomní oblastí Horský Badachšán (GBAO: Gorno-Badachšanskaja avtonomnaja oblasť). Pro vstup do této oblasti je potřeba speciální povolení, o které se dříve žádalo spolu s vízem na konzulátu ve Vídni. V žádosti o povolení musí být přesně vytyčena trasa, po které se bude turista pohybovat. Protože jsme vízum nepotřebovali, vybavení samotného povolení nebylo v té době na konzulátech možné a věděli jsme, že ho lze získat i přímo v Dušanbe, rozhodli jsme se to řešit až na místě.
Peníze
S sebou jsme měli několik málo eur (zejména na cestu), kartu Revolut a hlavně americké dolary ve stovkových bankovkách, které jsme pak na místě směňovali na tamní měny.
Doprava na místo, letenky
Původně jsme do Oše plánovali letět s ruským Aeroflotem s přestupem v Moskvě. Tato možnost ale po začátku války na Ukrajině padla a my jsme museli zvolit o něco dražší náhradní řešení přes Istanbul, ze kterého do Oše a Vídně létá turecká nízkonákladová společnost Pegasus Airlines.
Léky
Do zemí není možné dovést léky na spaní. Jsou považována za narkotika a jejich dovoz je zakázán.
Název | Množství | Účinek |
---|---|---|
živočišné uhlí | asi 4 krabičky | lehký průjem |
endiaron | 1 balení | průjem |
loperon | 2 balení | těžší průjem |
ercefuryl * | 2 balení | těžký průjem |
ibalgin | 1 balení | bolest |
anopyrin | 1 balení | bolest, chřipka |
paralen 500 | 1 balení | teplota |
širokospektrální antibiotika * | 1 balení | |
fenistyl | 1 tuba | štípance |
tantum verde | 1 sprej | bolest v krku |
iontové nápoje | 30 sáčků | |
repelent | 1 kus | proti hmyzu |
náplasti | asi 10 kusů | |
desinfekce | malá ampulka | |
obinadlo | 1 kus |
Kolik to stálo
Za 23 dní jsme ve třech lidech zaplatili celkem 44 486 Kč na osobu.
Náklady na osobu
Dolary s sebou * | 22 600 Kč |
Letenky | 15 808 Kč |
Cestovní pojištění | 1 518 Kč |
Doprava na letiště Vídeň | 488 Kč |
Ostatní** | 4 072 Kč |
44 486 Kč |
V ceně nejsou započítány léky, kterých nám spoustu zbylo, ale s sebou jsme je mít museli, a očkování, která jsou účinná několik let.
Zdroje
- www.ockovacicentrum.cz
- www.caravanistan.com - vlákno o hraničním přechodu Kyzyl Art (anglicky)
- www.caravanistan.com (anglicky): skvělá stránka a přidružené fórum o cestování po střední Asii
- Tajikistan and the High Pamirs (anglicky): skvělá kniha dopodrobna rozepisující historii, zvyklosti ale hlavně turistické cíle a užitečné informace o regionu, ke kterému je jinak informací poskrovnu.
- Trekking in Tajikistan by Cicerone (anglicky): průvodce s mapkami a podrobnými popisy tras mnoha treků napříč Tádžikistánem. Délka a obtížnost treků se různí od půldenních procházkových až po mnohadenní s cepínem a lany.
- www.roadstravel.ru (rusky): (video)blog o cestě po Uzbekistánu a Pamir Highway 1/3, 2/3, 3/3.
- www.centralasiacarrental.com: půjčovna aut.
- Informace o podmínkách pro vstup do země a aktuální situaci na stránkách MZV pro Kyrgyzstán, Uzbekistán a Tádžikistán.