kopcovitá krajina zalitá sluncem

Pamir Highway: Uzbecký Samarkand a návrat do Oše

Neděle 28. srpna 2022: přejezd hranic do Uzbekistánu a samarkandský Registan

Z Panjakentu vyjíždíme asi v devět ráno a ještě před cestou na 20 km vzdálenou hranici navštěvujeme vykopávky starého města. V místě, kde v letech 400 až 800 stával starý Panjakent, není vidět téměř nic, takže se nezdržíme dlouho a na hranici dorážíme už v 9:45. Jako turisté jsme opět puštěni přednostně. Zatímco tádžickou výstupní kontrolu (rentgen zavazadel, pasová kontrola a papírování) absolvujeme společně, na uzbeckou stranu se opět musíme rozdělit - já a I vyrážíme na přechod pro pěší, zatímco R projíždí s autem. Jede přes desinfekční bazének, najíždí do obřího rentgenu, kam se vejdou i celé kamiony, najede na rampu, kde si nechává zkontrolovat podvozek a nakonec dvakrát vyskládá vše z auta, které prozkoumávají policejní psi.

Zatímco čekáme na R, dáváme se s I do řeči s Rusem, který také čeká na "své" auto. Kromě cestovatelských témat se ptá také na to, jak je to teď u nás s plynem, když už nemáme ten ruský. R ve 12:45 přijíždí, takže můžeme pokračovat do Samarkandu, kde máme trochu problémy se sehnáním ubytování. Kartu totiž nikde neberou a banky (včetně bankomatů) jsou v neděli zavřené. Nakonec se nám podaří najít bankomat na ulici, vybíráme milión uzbeckých somů (asi 2 330,- Kč) a jdeme se ubytovat do hostelu Registan Emir (23 dolarů za 3 osoby).

velké stavby s průčelími z modré mozaiky
Shah-i-Zinda

Odpoledne vyrážíme na obhlídku komplexu Shah-i-Zinda - tisíc let staré nekropole, ve které se nachází mnoho zdobných hrobek. Pohybuje se tu docela dost zahraničních i místních turistů. Z nekropole se přesouváme k asi 2 km vzdálenému Registánu přímo v centru města.

ženy v šátcích
ulička mezi starými zdobnými stavbami
zdobený strop
strop jedné z hrobek v Shah-i-Zinda
zdobený interiér
interiér další z hrobek

Registán (z perštiny "písečné místo") je velké historické náměstí ze tří stran obklopené medresy (islámská náboženská škola) s monumentálními průčelími. Historicky sloužilo náměstí jako shromaždiště při přednesu královských provolání, centrum vědy i obchodu. Dnes je vyhledávanou turistickou destinací a za vstup na něj (a tím pádem i do všech třech medres) se platí vstupné (5 euro za osobu), které šlo v našem případě zcela jistě do kapsy výběrčímu.

zelené centurm města
cesta centrem města k Registánu v pozadí
velká historická budova pokrytá mozaikou
Registán
průčelí velké historické budovy pokryté mozaikou
průčelí velké historické budovy pokryté mozaikou za večerního osvětlení
náměstí se třemi velkými medresy
Registán: nejstarší medresa nalevo je medresa Ulugh Bega - sultána a významného matematika a astronoma, který na medrese učil. Mimo jiné zde v první polovině 15. stol. (tedy 300 let před Isaacem Newtonem a Johnem Hadleyem) objevil sextant.

Na náměstí a v přilehlých medresách trávíme celý zbytek odpoledne a večera. Krátce po setmění začítá světelná šou, kdy jsou průčelí medres za doprovodu hudby střídavě nasvětlovány světly různých barev. Když už se máme k odchodu, nabízí nám místní hlídač, že nás za 5 euro na osobu nechá vystoupit na jeden z 33 metrů vysokých minaretů.

nasvícená medresa z nadhledu
pohled z minaretu medresy Ulugh Bega
barevně nasvícené medresy

Po návštěvě Registánu se zastavujeme na večeři. Já mám výborné dýní plněné taštičky, R a I mají šašlik. Včetně kompotů na pití platíme asi 230,- Kč za tři osoby.

Pondělí 29. srpna 2022: Samarkand a přejezd do Gulistonu

Ráno posnídáme a vyrážíme pokračovat v prohlídce města. Jako první navštěvujeme Gur-e Amir (v překladu "Králova hrobka") - mauzoleum turkického dobyvatele Timura. Kromě samotné stavby, která je architektonicky významná a inspirovala mnoho staveb v celé Asii, je nejzajímavější Timurův nefritový náhrobní kámen. K hrobce se také váže Timurova kletba, která říká, že kdokoliv hrobku otevře a vyruší Timura z věčného odpočinku, přivolá na sebe hněv dobyvatele strašnějšího, než byl on sám. Když chtěli sovětští archeologové hrobku prozkoumat, muslimští duchovní je před tím zrazovali. Hrobku nakonec otevřeli 20. 6. 1941 - dva dny před invazí nacistů do Sovětského svazu.

muži před ohromnými sloupy
Cestou ke Gur-e Amir procházíme kolem ohromných sloupů boční strany jedné z Registánkých medres.

Dále navštěvujeme hrobku proroka Daniela (reps. jednu z mnoha údajných hrobek tohoto starozákonního proroka). Zajímavostí je, že protože Daniel údajně neustále roste, je zde pohřben v 18m sarkofágu. Pragmatičtější výklad je, že Timur v obavě z vyloupení pozůstatků nechal zkonstruovat dlouhý sarkofág, aby bylo obtížnější ostatky ukrást.

Naší poslední zastávkou v Samarkandu je Ulugh Begova observatoř. Ačkoliv byla v roce 1449 zničena a znovu byla objevena až v roce 1908, hrála v dějinách astronomie významnou roli. Kromě katalogu asi tisíce hvězd, který byl používán až do 19. stol., tu také spočítali délku roku s přesností na 25 sekund a určili náklon zemské osy s velmi vysokou přesností. Dnes je v observatoři k vidění zejména dochovaná podzemní část 11m sextantu - vé své době se jednalo o největší astronomický nástroj na světě.

budova uprostřed náměstí
Krytí dochovalých pozůstatků obřího sextantu. Kruhový půdorys na zemi kolem něj znázorňuje původní velikost budovy, která dosahovala výšky přes 20 m.
pozůstatky sextantu v zemi
dochovaná podzemní část sextantu

K obědu si v restauraci dáváme pivo Pulsar, které v Uzbekistánu tradičně vaří český sládek. Poté se začínáme vracet do Oše. Po zvlněné silnici nemůžeme jet moc rychle, protože se auto - zřejmě vlivem ulomených tlumičů a stabilizátoru - značně houpe. Jedinou zajímavostí dnešní cesty jsou velbloudi, které u dálnice vidíme. Kolem sedmé večer dojíždíme do 200 km vzdáleného Gulistonu, kde nocujeme za 350 000 somů (asi 815,- Kč) za tři osoby a noc.

Ještě večer vyrážíme hledat benzinku, kde bychom mohli dočepovat benzín 95. Bežně je tu totiž k dostání jen plyn, na který tu jezdí naprostá většina aut. To se nakonec podaří a my čepujeme za 12 500 somů (asi 29,- Kč) za litr. Cestou zpět ještě nakupujeme místní víno (40,- Kč) a vodku (60,- Kč). Při průjezdu nočním městem si nejde nevšimnout, že tu všechno zářivě svítí - je to oslňující a připadáme si trochu jako na pouti.

Už dříve jsme si také všimli toho, že v Uzbekistánu jsou skoro všechna auta bílá, přičemž alespoň 80% z nich je značky Chevrolet. Jedná se o domácí produkci - v zemi se vyrobí asi 450 000 aut ročně pro domací spotřebu i export do zemí SNS (společenství sdružující některé postsovětské státy). Zatímco v sousedním Turkmenistánu je bílá barva aut vynucena státem, tady je volba zcela dobrovolná a bílá auta tu jezdí především z praktických důvodů.

nákladní auto vezoucí nové malé dodávky
Nové Chevrolety Damas uzbecké výroby. Tyto malé dodávečky s motorem o obsahu 0,8 litru a doložností 450 kg jsou v Uzbekistánu velmi populární. Jejich cena začíná na 170 000,- Kč.

Úterý 30. sprna 2022: návrat do Oše

Po snídani se odhlásíme z hotelu, dostáváme registraci, kterou za nás vyřídili, a odjíždíme. Cestou zastavujeme u pole, kde si prohlížíme bavlníky a pár si jich bereme s sebou. Na hraniční přechod Dustlyk dorážíme v 16:20. Vyplníme papír pro sběr razítek, který nám voják podá přes plot, a ačkoliv před námi další osobní auta nejsou, čekáme asi 50 minut.

obchůdky obklopující hraniční přechod
hraniční přechod do Kyrgyzstánu

Po vjezdu do areálu se klasicky rozdělujeme a zatímco R vyráží sbírat razítka, já a I jdeme na přechod pro pěší. Za uzbeckou celnicí se setkáváme a na tu kyrgyzskou už pokračujeme společně. Nastává tam trochu zmatek. Jediným naším dokladem k autu je na stroji psaný švýcarský techničák, který jsme si zrovna tak mohli vyrobit včera večer v Gulistonu. Celníci v něm neúspěšně hledají číslo dokumentu a chtějí ho vědět po nás.

Jeden z náhodných místních, který rovněž čeká u celního okénka, se ptá, jestli nejsme od Oibeka. Když mu to potvrdíme, vytahuje mobil a přes videohovor mu volá (samozřejmě navzdory přísnému zákazu focení a natáčení). Celník se s Oibekem domluví a my jsme vpuštěni zpět do Kyrgyzstánu, ze kterého jsme před dvěma týdny odjížděli s (nakonec nenaplněnou) nadějí, že dojeme k jezeru Karakul.

Mercedes ML 230 v žalostném stavu Oibekovi vracíme a na posledních pár dnů dostáváme náhradní Toyotu Land Cruise Camo. Po předání aut jdeme na pokoj, kde dostávám horečku a usínám.

Publikováno:
arrow left
Předchozí Pamir Highway: Fanské hory
arrow right
Následující Pamir Highway: Alajské údolí a odlet domů