Přestavba dodávky 7/16: Topení
Topení na plyn jsem zavrhnul primárně kvůli velké spotřebě plynu (30-200 g/hod.), což by znamenalo vybudovat plnění zvenku tak, aby bylo možné tankovat klasicky na pumpách. Plnění vlastních lahví je totiž ve většině zemí Evropy oficiálně zakázáno. Dalším negativem bylo i to, že mnoho plynových topení potřebuje mít výfuk buď do boku, což by dodávku udělalo mnohem víc nápadnou, nebo komínkem na střechu, která je už teď skoro plná.
Naopak naftová topení mohou mít přívod přímo z nádrže auta a odvod spalin je typicky do podlahy. Vzhledem k tomu, že topení renomovaných evropských značek stojí i desetinásobek, zvolil jsem velmi populární čínský bufík LF Bros o maximálním výkonu 5 kW. Ačkoliv mi většinu času běží na minimální výkon (1,4 kW), menší 2kW variantu bych si do dodávky této velikosti neinstaloval. Další výhodou tohoto čínského topení je také to, že je, na rozdíl od evropských ekvivalentů, prý uzpůsobeno pro nadmořské výšky až 5 000 metrů a není tak potřeba dokupovat žádnou výškovou sadu. Evropské ekvivalenty uvádí maximální provozní nadmořskou výšku kolem 1 500 metrů.
Spotřeba elektřiny a nafty
Při startu odebírá topení po dobu žhavení (2-5 min.) maximálně 110 W (cca 10 A). Za běhu pak odebírá v závislosti na nastaveném výkonu přibližně 5-35 W (0,5-3 A).
Nastavený výkon | Přibližná spotřeba nafty |
---|---|
1,4 kW | 0,15 l/hod. |
2 kW | 0,20 l/hod. |
3 kW | 0,29 l/hod. |
4 kW | 0,38 l/hod. |
5 kW | 0,47 l/hod. |
Instalace topení
Protože jsem chtěl horkým vzduchem z topení ohřívat vodu ve výměníku, nemohl jsem jej, jak je jinak v Ducatech časté, instalovat pod sedačku spolujezdce. Instaloval jsem ho proto do garáže vedle levého podběhu. Tím jsem se sice připravil o spoustu úložného prostoru, ale zpětně se to ukázalo jako dobré rozhodnutí. Jednak se při topení zahřívá i vzduch v garáži, což předchází plesnivění matrace, na které se jinak ze spodu sráží vlhkost. A také jsem díky tomu mohl dodatečně instalovat rozbočku rozfuku na baterii, když jsem při prvním zimním výjezdu zjistil, že prostor, kde se nachází, nedokážu vytopit a baterii tak nelze dobít.






Do nádrže jsem navrtal novou jehlu (délka vyšla akorát a nemusel jsem ji zakracovat) a pod autem ji palivovou hadičkou v chráničce vedl do zadní části auta, kde je na podvozku umístěno čerpadlo, ze kterého vedení pokračuje do samotného topení.

Ve finálním provedení jsou do rozfuků instalovány dvě rozbočky. První rozbočka umožňuje odklonit rozfuk do oddělené oblasti garáže, kde se nachází baterka. Druhá rozbočka pak umožňuje odklonit rozfuk tak, aby neprocházel přes výměník (rozebráno v sekci 9: Voda). Ovládání rozboček je vyvedeno pod stůl v obytné části.

Klimatizace
Původně jsem zvažoval i možnost instalovat do dodávky klimatizaci. Vzhledem k omezeným možnostem použití i při vysokých vynaložených nákladech (absolutní minimum za klimatizaci a větší baterku bylo někde kolem 100 000,- Kč) jsem od toho upustil.
Nákup
Položka | Cena | Poznámka |
---|---|---|
Naftové topení a jehla do nádrže | 7 520,- Kč | LFBros z Alzy |
Izolace na trubku pro odvod spalin a prodloužení palivové hadičky | 544,- Kč | e-shop nezavisla-topeni |
Hadice, rozbočky a redukce | 1 388,- Kč | e-shop autoterm |
Hadice, rozbočky a redukce pro dodělání rozfuku na baterku | 1 554,- Kč | e-shop autoterm |
11 006,- Kč * |
Zdroje k tématu
- sejdajanys.cz - stránky s podrobným návodem k instalaci a provozu bufíků
- Facebooková skupina Nezávislé topení z Číny výměna zkušeností
- YouTube video od Vanmazing life demonstrující zejména navrtání nádrže a instalaci jehly
